Hållbarhetspriset

Region Blekinges hållbarhetspris går till Karlskrona 3H - Testlabbet

Det blev föreningen Karlskrona 3H som fick ta emot Region Blekinges utmärkelse Hållbarhetspriset för år 2023. Priset delades ut under regionfullmäktiges sammanträde på onsdagen.

Karlskrona 3H är en ideell förening som jobbar för social hållbarhet och psykisk/fysisk hälsa för alla.

Under 2023 drev de en rad olika projekt, vissa i egen regi och andra tillsammans med partners. Här följer några exempel:

Tillsammans med Karlskrona kommun genomfördes ett projekt som syftade till att bryta ofrivillig ensamhet för äldre (kallat Team Senior). De har även jobbat tätt med Sölvesborgs kommun för att skapa ett hållbart arbetsliv för undersköterskor som jobbar på särskilt boende.

En helt egen satsning som K3H driver är Meningsfull fritid för att hjälpa unga vuxna som lever med en funktionsvariation att hitta en fritid som har skapar en mening. Utöver detta har K3H engagerat sig i Psykiatriveckan, i Kvinnojourens minimässa och varit med och startat upp Healthy Women Karlskrona som är ett nätverk för unga tjejer i utanförskapsområden.

Motivering

Föreningen får priset för sitt ideella arbete med att inspirera och utveckla människor att nå hållbar hälsa. De tror på individens egen kraft och vill skapa samhällsnytta i stort och smått.

Om Hållbarhetspriset

Region Blekinges utmärkelse Hållbarhetspriset delas årligen ut av regionfullmäktige. Det går till personer, organisationer, myndigheter, företag eller liknande som gjort betydande insatser för en hållbar utveckling i syfte att uppnå ett långsiktigt hållbart samhälle, med friska invånare i en sund miljö. Årets pris består, förutom av äran, av 60 000 kronor till vinnarna.

På bilden:
Bakre raden från vänster: Jan-Anders Palmqvist (S), regionfullmäktiges ordförande, Tobias Karlsson, Karlskrona 3H, Peter Lilja, regiondirektör, Helen​a Gustafsson, miljö- och hållbarhetschef.

Främre raden från vänster: Robert Lindén (SD), regionstyrelsens ordförande, Anne Berglund, Karlskrona 3H.