Betydelse av mat för hälsan

Att ha bra matvanor är en viktig faktor för att må bra. I media är det ofta stort fokus på bantning vilket kan förvirra vilka råd man bör följa. Äta för att gå ner i vikt är inte nödvändigtvis samma sak som att äta en hälsosam kost som förebygger sjukdomar.

Hur äter svensken?

Livsmedelsverket gör regelbundet undersökningar av hur vi äter. Senaste undersökningen över vuxnas matvanor var Riksmaten 2010-11. Denna visar att vi äter mer frukt och bär, grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fisk än tidigare och fler väljer flytande matfetter och olja i matlagningen. Fast det har skett positiva förändringar så är svenskarnas matvanor långt ifrån tillfredsställande och det finns utrymme för förbättringar.

Undersökningen visar också att bara 17% av deltagarna åt 500 gram frukt och grönsaker eller mer per dag. Cirka 30% åt fisk mindre än en gång per vecka. Många deltagare åt mycket söta och feta livsmedel med låg näringshalt. I genomsnitt kom cirka 15% av energin i denna undersökning från läsk, godis, snacks och kaffebröd.

Riksmaten ungdom 2017-17 är den senaste undersökningen över barn och ungas matvanor. Slutsats från den undersökningen är att ungdomar äter för lite frukt och grönsaker och för mycket rött kött och chark. Cirka 17% av den totala mängden kalorier kommer från godis, kakor, snacks och läsk. Var femte ungdom har övervikt eller fetma. Matvanorna är sämre bland ungdomar som har föräldrar med låg utbildning och/eller inkomst.

Nordiska näringsrekommendationer

Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) är de officiella rekommendationerna som används i Sverige. Dessa lyfter fram matvanor som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, övervikt, typ 2-diabetes och cancer — sjukdomar som alla är kopplade till matvanor och livsstil. Den vetenskapliga genomgången visar tydligt vad som kännetecknar ett hälsosamt kostmönster och vad som kännetecknar mindre hälsosamma matvanor.

Generellt behöver svenskar och andra nordbor ändra sina matvanor för att äta mer hälsosamt enligt följande:

  • Öka intaget av grönsaker, baljväxter, frukt och bär, fisk och skaldjur samt nötter och frön.
  • Begränsa intaget av charkprodukter, rött kött, drycker och livsmedel med tillsatt socker, salt och alkohol.
  • Byta ut spannmålsprodukter av vitt eller siktat mjöl till spannmålsprodukter av fullkorn.
  • Byta smör och smörbaserade matfetter till vegetabiliska oljor och oljebaserade matfetter.
  • Byta feta mejeriprodukter till magra mejeriprodukter.