Stöd vid läkemedel till ukrainare

Om frågeställning om ukrainska läkemedel uppkommer finns här ett antal exempel på stöd

Översättning Google translate finns som app och kan med hjälp av kamerafunktionen på telefonen översätta text på en förpackning eller text från nätet. Om översättningen till svenska blir konstig kan det vara värt att pröva om översättning till engelska fungerar bättre. Bekräfta alltid att översättningen är rimlig, till exempel genom att diskutera med patienten.

Läkemedelsinformation Om det är ett okänt läkemedel kan man identifiera vilken typ av läkemedelssubstans det är med hjälp av till exempel ”Ukrainian Medicine Conversion To European Equivalent Rx Product Länk till annan webbplats.”.

Information om ukrainska läkemedel såsom dosering med mera kan hittas på https://compendium.com.ua/ Länk till annan webbplats.. Det finns även läkemedelsinformation i de kliniska kunskapsstöden som Region Blekinge har såsom DynaMed Länk till annan webbplats. och UpToDate Länk till annan webbplats..

Ekonomi Angående bekostnad av läkemedel så har Region Blekinge fattat beslut om att regionen står för kostnaderna för ukrainares läkemedel fram tills de får uppehållstillståndskort (UT-kort). Läs mer här >>> Länk till annan webbplats.

För ytterligare stöd, kontakta apotekare/farmaceut på Enheten för kvalitet och utveckling.

Läkemedelsgruppen
Enheten för kvalitet och utveckling