Ett Blekinge för hälsa

För att lyfta frågan om psykisk hälsa och främja öppenhet, samverkan och välmående i hela länet, har initiativet Ett Blekinge för hälsa vuxit fram. Tidigare känt som Psykiatriveckan, har satsningen nu breddats för att omfatta både fysisk och psykisk hälsa. Under 2025 arrangeras bland annat en workshop för personal inom vård och omsorg och en öppen föreläsning med Pa Modou Badjie.

Arrangörerna bakom Ett Blekinge för hälsa vill att fler att våga fråga, prata, lyssna och agera för psykisk hälsa. Ett Blekinge för hälsa har funnits sedan 2011 men innan under namnet Psykiatriveckan. 2024 byttes namnet från Psykiatriveckan till Ett Blekinge för hälsa. Förändringen menade till att öppna upp för en bredare syn på hälsa och välmående, där både den fysiska och psykiska hälsan står i fokus för att uppnå välbefinnande.

Ett Blekinge för hälsa är ett samarbete mellan Region Blekinge, Karlskrona kommun, Karlshamns kommun, Sölvesborgs kommun, Ronneby kommun, Olofströms kommun, Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH Hjärnkoll Blekinge) och Studieförbundet Vuxenskolan Blekinge.

Hittade du informationen du sökte?