Kommunikatör med inriktning press och massmedier

Arbetsplatsbeskrivning

I Region Blekinge bidrar du till den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och god hälsa. Glädjen och tillfredställelsen i att invånare och patienter får högre livskvalitet är en stark kraft som gör det meningsfullt att gå till jobbet. Dessutom är Blekinge en pärla som boende- och livsmiljö. Därmed kan du både göra gott och leva gott. För att livet är viktigt. Vår värdegrund vilar på tre ledstjärnor: engagemang, samarbete och kvalitet. Vi har nu börjat det stora arbetet med att forma framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge. Under en tio-års period kommer vi att bygga nya lokaler och utveckla arbetssätt och teknik för att kunna möta framtidens behov av vård och omsorg. Det är en spännande utvecklingsresa som du också kommer att få vara en del av. Arbetet med att främja hälsa och ge vård till Blekinges invånare leds av regiondirektören. Till sin närmaste hjälp har regiondirektören en stab som på ett övergripande plan leder, stödjer, utvecklar och följer upp regionens verksamhet. Staben ger också stöd till regionens politiska ledning. Kommunikationsenheten ingår i regionstaben. Enheten har ett regionövergripande ansvar för att skapa förutsättningar för intern och extern kommunikation. På kommunikationsenheten finns idag 12 heltidstjänster. Kommunikationsenheten har följande verksamhetsområden: Kommunikationsstrategi Webb och sociala medier Media Informationsproduktion Kriskommunikation

Arbetsbeskrivning

På grund av en pensionsavgång söker vi nu en efterträdare. Nyligen tog Region Blekinge beslut om en ny kommunikationspolicy. Policyn lyfter bland annat fram vikten av ett öppet kommunikationsklimat. Vi välkomnar insyn och öppenhet och är angelägna om att massmedierna ska ha goda förutsättningar att sköta sin viktiga opinionsbildande roll. Vi uppmuntrar egna pressaktiviteter eftersom vi har ett stort behov av att berätta för invånarna om Region Blekinge, dess verksamheter och hur vi arbetar för att skapa en god livsmiljö för dem. Det mediastrategiska arbetet är därför ett av kommunikationsenhetens viktigaste uppdrag. I rollen som kommunikatör med inriktning press och medier blir ditt ansvarsområde att utveckla och kvalitetssäkra vårt mediaarbete. Du ingår i ett team där flera medarbetare på kommunikationsenheten arbetar med pressaktiviteter, men det är du som kommer ha det övergripande ansvaret. Uppdraget innebär bland annat att: • Ta initiativ till, samordna, genomföra och följa upp pressaktiviteter • Stödja verksamhetsansvariga i deras kontakter med massmedierna genom till exempel rådgivning, utbildning och budskapsformulering. • Omvärldsbevaka medias rapportering och kvalitetssäkra och utveckla den • Skapa goda relationer med media genom att vara tillgänglig för medias frågor och lotsa dem rätt i organisationen. • Ta fram mediastrategier • Arbeta med kriskommunikation och ingå i vår beredskapsorganisation Vårt arbetssätt utmärks av att vi bildar team med olika kompetenser som behövs för att utföra ett specifikt uppdrag på bästa sätt. Du kommer därför att samarbeta med kollegor där mediafrågor är en del i ett större uppdrag. Men du kommer även att arbeta självständigt tillsammans med din uppdragsgivare. Vi är en förhållandevis liten arbetsplats där vi hjälps åt för att ge ett så bra stöd som möjligt till våra verksamheter.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har erfarenhet av arbete på en nyhetsredaktion eller som presskommunikatör. Du är samhällsintresserad och har en mycket god förmåga att hantera komplexa sammanhang och göra dem begripliga och väl anpassade för målgruppen och dess behov. Du är lyhörd och lösningsfokuserad och kan snabbt växla fokus när situationen kräver det. Du gillar att arbeta i olika kanaler eller format beroende på vad som är mest effektivt för att nå fram med ett budskap. Men det är språket som är ditt viktigaste verktyg och du är därför en mycket god stilist. Som person är du kommunikativ, engagerad och drivande och du gillar att ligga steget före. Du gillar samarbetet med andra människor, men är också van vid att ta stort ansvar och arbeta självständigt. Vana vid att arbeta mot deadlines, hög stresstålighet och att ha en bra struktur på arbetet för att nå resultat är självklarheter för dig. Formella krav • Högskoleutbildning inom journalistik eller media- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivare bedömer som likvärdig • Erfarenhet av arbete på en nyhetsredaktion eller som presskommunikatör • Mycket god datorvana • Mycket goda kunskaper om sociala medier • Mycket goda kunskaper i svenska språket • God förmåga att skriva för webben • Goda kunskaper i Officepaketet Meriterande • Stort nätverk inom mediabranschen • Kunskaper i fotografering • Erfarenheter av arbete med rörliga medier • Erfarenhet av att ha arbetat i Episerver, Site vision och Sharepoint • Kunskaper om klarspråk Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Region Blekinge krigsplacerar all tillsvidareanställd personal

Fakta om tjänsten

Kommun
Karlskrona
Yrkesområde
Administration, ekonomi, juridik
Yrkeskategori
Informatör/Kommunikatör
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Arbetsplats
Region Blekinge Regionstaben Kommunikationsenheten
Omfattning
Heltid
Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse
Lön
Individuell lönesättning
Antal platser
1
Publicerad
2020-11-06
Ansök senast
2020-11-29
Läs mer
https://regionblekinge.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb.html

Upplysningar

  • Madeleine Flood
    Kommunikationsdirektör
    Telefon: 0455-73 40 19
  • Anders Johnsson
    Facklig företrädare Saco
    Telefon: 0455-73 42 01

Ansökan

Referensnummer: A985955
Ansök

Övrig information

Varmt välkommen med din ansökan! Tack för att du ansöker via länken i annonsen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Hjälpte informationen på sidan dig?