Johan Stenbeck (SE)
Johan is born and raised in Karlskrona and has a deep love and interest for Blekinge and it´s landscape. He is both an artist and architect and works in the borderland of sculpture, installation and architecture. An open mind and attentive listening are important ingredients in his creative process where he often searches for places that he can build a narrative around.
During his stay at A.I.R. Blekinge he painted a series of murals at Panncentralen in a residential area of Ronneby, Hjorthöjden. He painted a series of black- and white paintings connected to the myths of the Magpie on a modernistic concrete architecture, far away from the more picturesque parts of the old Spa-resort.
His degree work at Copenhagen Architectural School (June 2018) was a Cold bath house project. The collective name of the overall strategy has been ”The Closed Circle” where a cold bathhouse on the island of Högaholm, Karlskrona and its southern tip serves as the site’s social catalyst. The project investigates how a previously inaccessible natural and cultural landscape can be made available according to a global and local perspective in a region where the creative industry is becoming increasingly important for the city’s development.
: : :
Under residenstiden har jag arbetat med offentlig utsmyckning i form av muralmåleri på Hjorthöjdens panncentral, en byggnad och bostadsområde strax utanför Ronnebys stadskärna. Liksom namnet antyder befinner sig området på en höjd och i periferin till den resterande stadsbilden, vilket präglar områdets karaktär, sociala omfång och dynamik.
Muralerna eftersträvar att knyta an till området genom att inskriva sig som ett naturligt tillägg i miljön, där panncentralens råa arkitektur fungerar som en canvas för motiven som spridits ut över byggnadens olika fasader. Motivens övergripande tema kretsar kring utanförskap, integration och fördomar, men fungerar också som projektionsytor för egna individuella tolkningar. Utsmyckningarna på Hjorthöjdens panncentral planeras att färdigställas våren 2019.
// Johan Stenbeck