Utbud skolbio

Skolbio får världen att växa!

Att skolbion nu är en del av Blekingemodellen – Barnens kulturgaranti, är fantastiskt roligt och viktigt!

Det är något speciellt att sitta tillsammans i biomörkret och se på film. Att få kika in i en annan värld eller känna att ”den här filmen handlade om mig”. Skolbio bidrar till förståelsen för oss själva och vår omvärld. Vi kan resa i tiden och uppleva olika kulturer, språk och platser. Skolbio kan utmana, väcka nyfikenhet, ge nya perspektiv och skapa underlag för spännande och viktiga samtal. Vi ges också en ingång till att förstå filmens språk, i en tid där rörliga bilder utgör en allt större del av vår vardag.

Det pedagogiska arbetet med eleverna – innan och efter filmen – är lika viktigt som själva filmupplevelsen. Till alla de filmer som vi presenterar här finns pedagogiskt material i form av filmhandledningar. Dessa kan användas som stöd eller ge inspiration i arbetet med filmen. Utöver de titlar som presenteras i detta utbudet finns många andra underbara skolbiofilmer, med olika ingångar kring teman eller ämnen. Spana gärna in skolbio på filmregionsydost.se/pedagog Länk till annan webbplats..

Filmregion Sydost verkar på uppdrag av Region Blekinge och är din regionala resurs för film. Kontakta gärna oss om du har frågor eller funderingar om skolbio, filmvisningar, filmskapande och skapande skola.

Bra att tänka på!

Film är en kulturell upplevelse, som också kan användas som en pedagogisk resurs. Samtal om svåra ämnen kan exempelvis upplevas lite lättare när man pratar utifrån en film, dess händelser och karaktärer.

Ett bra förarbete och ett genomtänkt efterarbete skapar en bättre och mer sammanhållen skolbioupplevelse.

Filmens trailer kan skapa ett intresse för filmen. När man visar trailern kan man också passa på att prata om förväntningar och varför ni ska se filmen.

Att se film på biograf ger – och kräver – en kulturell kompetens. Kom ihåg att det kan vara första gången som eleven går på bio.

Att jobba vidare med filmen efter visningen, genom filmsamtal, kan ge eleverna andra perspektiv och en djupare förståelse för filmen och dess handling. En större och rikare filmupplevelse, helt enkelt!

Filmen kan tolkas och uppfattas på flera sätt – det är okej att tycka olika!

Niklas Lundin, Filmkonsulent för barn och unga


Hittade du informationen du sökte?