Kulturstipendiater delar på 250 000 kronor

Kultur- och bildningsnämnden har fattat beslut om att tilldela kulturskapare i Blekinge arbetsstipendier. Bakgrunden till stipendierna är den svåra situationen som många kulturskapare har på grund av coronaviruset.

Med anledning av den svåra situationen för många fria professionella kulturskapare har Region Blekinge utlyst fem arbetsstipendier á 50 000 kr. Stipendierna ska ge möjlighet att fördjupa och utveckla konstnärskap genom att skapa och dokumentera sin samtid. De ska också möjliggöra för konstnärer att koncentrera sig på, och utveckla, sitt konstnärliga arbete. Ansökningstiden är nu passerad, totalt inkom 50 ansökningar och följande stipendiater är utsedda:

Cecilia Rihs, författare bosatt i Karlskrona

Cecilia arbetar som barnboksförfattare och har gett ut nio böcker på förlaget Olika, den tionde släpps i höst. Stipendiet vill hon använda till att utforska ett nytt sätt att skriva, att skriva ungdomsböcker direkt för ljudboksformatet. Ljudböcker är ett starkt växande format som även når läsare som av en eller annan orsak väljer bort att läsa text.

Dan Knagg, musiker bosatt i Olofström

Dan arbetar som musiker och har turnerat med barnproduktioner, teaterproduktioner och folk- och vildmusikgrupper runt om i Sverige och världen. Stipendiet vill han använda till att fördjupa sig i Ivar Anderssons musikskatt på en- och tvåradigt dragspel

Kristoffer Grip, bildkonstnär bosatt i Kallinge

Kristoffer arbetar som bildkonstnär; målar, tecknar och skriver. Hans arbete kretsar kring vårt användande av avbilder, alter-egon och fiktiva karaktärer i mötet med det öververkliga och det monstruösa. Han kommer att använda tiden till att arbeta skulpturalt utifrån ett stort askträd som blåste ner på sin tomt samtidigt som corona-stormen blåste ner över samhället.

Per Anders Rudelius, dokumentärfilmare bosatt i Karlshamn

Per Anders arbetar som regissör, producent och filmare och har producerat flera filmer som visats på SVT de senaste åren. Han vill använda stipendiet till att hitta former för, och göra en trailer/pilot för projektet Är du lyckligare nu, hur etablerar jag referenspunkten här hemma som utgångspunkt för filmens frågeställningar?

Vera Zhotkevich, textilkonstnär bosatt i Tving

Vera arbetar som textilkonstnär med våttovning som sitt specialområde och har de senaste åren ställt ut på flera stora mässor och samlingsutställningar samt fått beställningar från en lång rad privatpersoner, företag och institutioner. Hon vill använda det påtvingade ”shabbatsåret” för att färdigställa en bok om våttovning i svensk ull för att bidra till förnyad utveckling inom konsthantverket och motivera till ökad användning av svensk ull.

Kultur- och bildningsnämndens ordförande, Kevin Ny, gläds över valet av stipendiater

-  Stipendierna tilldelas kulturskapare som arbetar med hög kvalité och som har spännande projekt på gång. Det är även en bra blandning på stipendiaterna vad gäller konstform, bostadsort, ålder och kön. Vi ser verkligen fram emot att ta del av det som konstnärerna arbetat med på ett nämndsmöte under våren 2021. Vi vill också passa på att önska dem ett stort lycka till!

Region Blekinges logotyp med bild på vass i motljus