Snart kan alla Blekingebor få vaccin – fas 4 öppnar tidigare

På fredag öppnar tidsbokningen för vaccination av personer i åldrarna 50-59 år som tillhör riskgrupp. Sedan går det snabbt, om mindre än två veckor startar den fjärde och sista fasen av vaccinationer mot covid-19 i Blekinge

- Nu hoppas vi att alla väljer att vaccinera sig, säger vaccinsamordnare Mats Berggren.

Vaccinationstakten ökar snabbt i Region Blekinge och på fredag kan personer mellan 50 och 59 år som tillhör en riskgrupp boka tid för vaccination mot mot covid-19. Redan måndagen därpå, den 10 maj, öppnar bokningen för åldersgruppen 40-49 år i riskgrupp.

- Vi räknar med att fas 3 blir en kort fas och släpper på resterande åldersgrupper under onsdagen vecka 19, säger Mats Berggren, vaccinsamordnare i Region Blekinge.

Det betyder att Blekinge nu är i sluttampen av fas 3 där bland annat personer som tillhör en riskgrupp och är 18-59 år ingår. Det betyder också att Region Blekinge inom kort börjar vaccinera alla över 18 år.

- Vi planerar att öppna tidsbokningen för fas 4 fredagen den 14 maj vilket är tidigare än beräknat för åldrarna 50-59 år. Det är ju det här de flesta av oss har väntat på så det känns fantastiskt bra att vi kan öppna för alla så snart, säger Mats Berggren.

Även i fas 4 är det äldst först som gäller och tidsbokningen öppnar med tioårsintervaller. Du bokar tid via 1177.se/blekinge. Vaccinationen, som omfattar två doser, sker på din vårdcentral, men precis som i tidigare faser behöver man bara boka tid för första dosen.

Så här ser åldersintervallerna för tidsbokning ut:

Fredag 7 maj: 50-59 år i riskgrupp

Måndag 10 maj: 40-49 år i riskgrupp

Onsdag 12 maj: 18-39 år i riskgrupp

Fredag 14 maj: fas 4, 50-59 år.

Fas 3 omfattar bland annat följande riskgrupper:

• personer i åldern 18-59 år, inklusive gravida, med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 samt gravida som är över 35 år eller gravida som har ett BMI över 30
  • personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgäder, till exempel personer med demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer.

Exempel på sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:

• kronisk hjärt- och kärlsjukdom
  • kronisk lungsjukdom
  • kronisk lever- eller njursvikt
  • diabetes typ 1 och 2
  • downs syndrom.