Antalet gravida som vaccinerar sig mot covid-19 ökar kraftigt i Blekinge

Från botten till toppen. Blekinges gravida kvinnor väljer att vaccinera sig mot covid-19 i allt högre utsträckning. Nu är Region Blekinge tredje bäst i landet vad gäller vaccination av gravida. För bara två månader sedan låg vi i botten.

Information, samtal, påminnelser och förtroende för sin barnmorska. Det är framgångsfaktorer för att få fler gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid-19 enligt Bodil Ehn, verksamhetschef för kvinnokliniken på Region Blekinge.

- Det är glädjande att vi har kunnat vända den här trenden. Våra barnmorskor och även läkare har arbetat hårt med våra gravida kvinnor för att de ska förstå hur viktigt det är att de tar vaccinet. Det är viktigt både för fostret och för den gravida kvinnan, säger Bodil Ehn.

I mitten av november hade runt 36 procent av Blekinges gravida vaccinerat sig mot covid-19. Nu, i mitten av januari, ligger den siffran på cirka 68 procent. Det är tredje högst i landet. Siffran för hela riket ligger på strax under 60 procent, allt enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik som gäller kvinnor som har fött barn mellan den 8 december 2021 och den 12 januari 2022.

Riskgrupp

Gravida räknas som en riskgrupp och har något högre risk att bli allvarligt sjuka i covid-19. Det är viktigt att vara frisk inför sin förlossning och därför extra viktigt att man vaccinerar sig mot sjukdomen som kan påverka både mamma och barn. Allvarlig covid-19 under senare delen av graviditeten kan även orsaka tidig förlossning. Trots det avstår alltså många gravida från att vaccinera sig.

- Som gravid är man ofta orolig och man kanske är rädd att vaccinet ska påverka fostret, men så är det inte. Alla vaccin i Sverige är godkända att ges till gravida och det finns inget som tyder på att de får några negativa konsekvenser för vare sig den gravida eller fostret, säger Bodil Ehn.

Hur har ni kunnat förbättra siffrorna så mycket på bara två månader?

- Jag tror att alla våra insatser, som regelbundna samtal och information både muntlig och skriftlig, har gett effekt. Nu fortsätter vi för att få upp antalet vaccinerade gravida ännu mer, säger Bodil Ehn.