Nyheter och pressmeddelande

Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Varning för bedrägeriförsök via telefon

Just nu förekommer bedrägeriförsök där personer ringer och utger sig för att komma från hälso- och sjukvården och uppmanar dig att logga in med bank-id. Region Blekinge ringer aldrig dig som patient och ber dig logga in med bank-id.

I perioder ökar den här typen av bedrägeriförsök och bedragarna hittar ständigt nya sätt att lura människor på. Ett exempel är bluffsamtal där någon ringer dig och försöker lura till sig känsliga uppgifter genom att be dig logga in med ditt bank-id.

Region Blekinge uppmanar dig därför att aldrig lämna ut bankuppgifter eller logga in med bank-id om du blir uppringd av en okänd person.

-Region Blekinge ber dig aldrig att logga in med bank-id på telefon och vi ber inte heller om dina bankuppgifter på telefon. Om du blir ombedd att göra det bör du omedelbart avbryta samtalet, säger Mirela Secic, säkerhetsstrateg i Region Blekinge.

Så här kan du agera för att undvika att bli utsatt:

  • Var skeptisk om du blir uppringd av okända personer.
  • Identifiera dig aldrig med bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig och lämna aldrig ut betalkort eller koder.
  • Om någon ringer och du blir osäker ska du avsluta samtalet.
  • Håll dig uppdaterad om vanliga bedrägerimetoder.
  • Lär dig känna igen varningstecken.
  • Polisanmäl alltid om du utsatts för bedrägeri eller försök till bedrägeri.

Här kan du läsa mer om telefonbedrägeri. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hittade du informationen du sökte?