Nyheter och pressmeddelande
Var uppmärksam på bedrägeriförsök via telefon
Under hösten har antalet bedrägeriförsök riktat mot patienter ökat. Det är en trend som syns både i Blekinge och i flera andra regioner. Var därför uppmärksam på om du blir uppringd av någon som säger sig komma från vården och begär att du legitimerar dig med bank-id.
I perioder ökar den här typen av bedrägerier som alltså går ut på att någon ringer och utger sig för att komma från hälso- och sjukvården.
De säger att de vill boka in ett hälsosamtal eller annat vårdbesök och de uppmanar att logga in med sitt bank-id eller scanna en QR-kod. På det sättet kan de lura till sig känsliga uppgifter.
-Det förekommer att regionens verksamheter tar kontakt via telefon, men vi begär aldrig legitimering via bank-id. Om du blir kontaktad utan att du själv har tagit initiativet till kontakt med vården så finns det anledning att bli misstänksam. Lämna aldrig ut e-legitimation eller bankuppgifter via telefon. Logga inte in i med bank-id under samtal, säger Mirela Secic, säkerhetsstrateg i Region Blekinge.
Om du blir utsatt ska du avsluta samtalet direkt och anmäla händelsen till polisen via polisen.se eller 114 14.
Så här kan du agera för att undvika att bli utsatt:
- Var skeptisk om du blir uppringd av okända personer.
- Identifiera dig aldrig med bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig och utger sig för att vara hälso- och sjukvård.
- Håll dig uppdaterad om vanliga bedrägerimetoder.
- Informera dina anhöriga och vänner om dessa bedrägeriförsök för att minska risken att fler drabbas.
- Lär dig känna igen varningstecken.
- Om du blir osäker, ta den uppringande personens namn och be att få motringa via Region Blekinges växel 0455 – 73 10 00.
- Polisanmäl alltid om du har blivit utsatt för bedrägeri eller försök till bedrägeri.