Nyheter och pressmeddelande

Goda resultat för akutmottagningen när Blekingeborna tycker till
Region Blekinges akutmottagning får höga betyg i årets nationella patientenkät. Patienterna uppger bland annat att de bemöts med respekt och att de är delaktiga i den vård de får på akutmottagningen. Även tillgängligheten sticker ut där Region Blekinge ligger högre än riksgenomsnittet.
Den stora majoriteten av alla patienter som besöker Region Blekinges akutmottagning är nöjda med den vård de får. De tycker att de får ett bra och respektfullt bemötande av personalen och 84,4 procent av de svarande uppger att de har ett gott helhetsintryck av akutmottagningen. Det visar Sveriges kommuner och regioners, SKR:s, Nationell patientenkät för akutmottagningen 2024.
Förbättrat resultat
Enkäten visar också att Blekinges akutmottagning har ett bättre resultat i de flesta frågor jämfört med den förra mätningen som gjordes 2022. En fråga som är särskilt viktig för länets invånare är den om tillgänglighet. Här svarar drygt 88 procent att tillgängligheten är god jämfört med drygt 86 procent 2022. Tillgängligheten till Blekinges akutvård upplevs även som något högre än rikssnittet som ligger på 86,5 procent.
-Det är mycket glädjande att vi lyckas hålla en hög tillgänglighet trots ett ökat söktryck. Det visar att vi gör rätt och att det uppskattas av våra invånare, säger Martin Sevestedt, avdelningschef för akutmottagningen.
Ökat flöde av patienter
Den enda parametern som har försämrats sedan den förra enkäten handlar om emotionellt stöd. Här svarar drygt 77 procent att det emotionella stödet är bra jämfört med 82 procent 2022.
-Jag tror att det hänger ihop med det att vi har ett ökat flöde av patienter och har haft det under en längre tid. Då blir det mindre tid för patienten och därmed mindre tid för emotionellt stöd. Men det tar vi med oss i vårt fortsatta utvecklingsarbete, säger Patrik Karlsson, verksamhetschef för akutkliniken.
Det är också det som är syftet med Nationell patientenkät, att ta del av patienternas erfarenheter för att förbättra och utveckla hälso- och sjukvården.
Fakta
- Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella patientundersökningar av olika delar av hälso- och sjukvården.
- Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv och är också ett underlag för jämförelser och ett redskap för styrning och ledning.
- Det är Sveriges kommuner och regioner, SKR, som koordinerar enkäterna på uppdrag av landets regioner.
- Region Blekinge hade en svarsfrekvens på 41 procent jämfört med 36 procent för riket som helhet.
.jpg)