Nyheter och pressmeddelande

Vårdpersonal provar ut hörapparat till patient.

God tillgänglighet till hörselvården i Blekinge – välkomnar patienter från andra regioner

Region Blekinges hörselvård har förbättrat sin tillgänglighet så mycket att de nu kan stötta andra regioner genom att ta emot även deras patienter. Tack vare nya arbetssätt där resurserna används smartare har hörselvården lyckats öka tillgängligheten och korta köerna.

Det innebär att de kan boka patienter inom cirka fem veckor, en väntetid som har minskat från 72 veckor för bara ett och ett halvt år sedan. Det innebär också att Region Blekinges hörselvård nu kan ta emot patienter från andra regioner där köerna är längre.

-Det känns jättebra att vi har utrymme att stötta andra regioner. Nu kan patienter i framför allt närliggande län söka sig till oss och därmed få hjälp snabbare, säger Ulrica Karlsson, som är avdelningschef för hörselvården i Blekinge.

Strategiskt arbete

Hörselvården har under en längre tid arbetat strategiskt och systematiskt för att korta sina köer. Förra året lyckades de mer än halvera väntetiderna vilket innebär att de har kunnat ta emot fler patienter. Väntetiderna fortsätter att minska och är nu alltså nere på cirka fem till sex veckor.

-Detta är resultatet av ett strategiskt och systematiskt arbete där vi bland annat har ändrat arbetssätt och nu använder våra resurser på ett bättre sätt. Vi har även lyckats rekrytera nya medarbetare och har inte längre några vakanser, säger Ulrica Karlsson.

Stötta andra regioner

Patienter från andra regioner kan nu själva söka sig till Region Blekinge genom fritt vårdval och vårdgarantin. Det gäller både patienter som behöver hörapparat för första gången och patienter som behöver byta ut sin hörapparat.

Du som patient kan kontakta hörselvården via 1177.se

Patienter från andra regioner behöver ha ett godkännande från sin hemregion.

Hittade du informationen du sökte?