Pressinbjudan

Per Nilsson, författare

Hjärtans Fröjd-priset 2021- nu är det klart vilken som är Sveriges bästa ungdomsroman

2020 instiftade Region Blekinge det första renodlade ungdomslitteraturpriset i landet. Målet är att sätta nationellt fokus på Blekinge som en litterär region att räkna med.

Jag är så stolt att det finns ett Hjärtans Fröjd-pris som delas ut i Blekinge. Under mer än trettio år har jag nästan dagligen sett hur viktig ungdomslitteraturen kan vara, och jag vet att den fortfarande har något att berätta om världen och livet för unga läsare. Per Nilsson, författare

Välkommen att vara med på plats i blekingeförfattaren Per Nilssons trädgård i Sölvesborg när Hjärtans Fröjd-pristagaren för Sveriges bästa ungdomsroman 2021 avslöjas.
När: Tisdag 1 februari klockan 11.00
Var: Timmermansvägen 12 i Sölvesborg

Pristagaren kommer att finnas med på länk för ett samtal med Per Nilsson och Camilla Carnmo, verksamhetsutvecklare litteratur och läsfrämjande, Region Blekinge.

Vandringspriset för Hjärtans Fröjd, formgiven av konstnären Maria E. Harrysson  Foto: Karin Sandahl Andrén

Vandringspriset för Hjärtans Fröjd, formgiven av konstnären Maria E. Harrysson Foto: Karin Sandahl Andrén

Fakta om ungdomslitteraturpriset Hjärtans Fröjd

Ett nationellt pris som delas ut årligen till årets svenska ungdomsroman. Instiftades 2020 av Region Blekinge och är det enda renodlade ungdomslitteraturpriset som finns i Sverige. Målet är att sätta nationellt fokus på Blekinge som en litterär region att räkna med. Namnet Hjärtans Fröjd syftar på en av blekingeförfattaren Per Nilssons mest lästa böcker.

Priset består av ett vandringspris av konstnären Maria E. Harrysson och en prissumma på 40 000 kronor. Juryn består av författaren Per Nilsson och ungdomsbibliotekarierna Elin Skugge och Paula Högström.

Läs mer om HJärtans fröjd- pristagare 2020 Öppnas i nytt fönster.