Aktuellt om regional utveckling

Bafta games award 2022

Spelbolag från Blekinge vinner Baftas prestigefulla pris för bästa debutspel

Under förra veckan gick London Games Festival av stapeln och spelbolag från Blekinge fanns på plats för att skapa nya affärer, utveckla samarbeten, nå ökad tillväxt och binda kontakter världen över.

London Games Festival är världens största firande av spel och interaktiv underhållning. Genom projektet Southern Sweden International har bolag från Blekinge och Skåne fått möjlighet att delta i den delegation som Region Blekinge och Invest i Skåne anordnade till festivalen. Projektet har som syfte att få fler små och medelstora företag i länen att öka sin internationalisering.

I samband med delegationen till London så hölls även prisutdelningen av Bafta’s (British Academy Film Awards) Games Award där det spelbolaget Something We Made Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. från Blekinge vann pris för bästa debutspel. Deras spel är det handmålade äventyrsspelet ”Toem”, som av kommentatorerna beskrevs som ”ytterst förtjusande”.

– Wow tack så mycket, det här är otroligt, sa en omtumlad Niklas Mikkelsen när han gick upp på scenen för att ta emot priset.

Region Blekinge och Blekinge Business Incubator som även var med på resan önskar ett stort grattis till vinsten och ser fram emot att se mer av spelbolagen i Blekinge i framtiden!

Med i delegationen var även: Juice Machine Games, Mana Brigade & Shatterplay Studio.