Aktuellt om regional utveckling

Elever från Aspero idrottsgymnasium står på scen och tar emot pris.

Årets UF-skola blev Aspero idrottsgymnasium

Torsdagen den 16 mars delade Region Blekinge ut ett pris för Årets UF-skola, på UF-mässan i Ronneby. Vinnaren blev Aspero idrottsgymnasium!

Richard Pelle, ordförande i regionala utvecklingsnämnden, delade ut priset tillsammans med Malin Faarasen, strateg på enheten för regional utveckling.

SM i ung företagsamhet i maj

Förutom prisutdelning av Årets UF-skola delades många andra priser ut. Vinnarna i de nationella klasserna får åka till Stockholm i maj och tävla i UF-SM. Dessa är:

Årets UF-företag (Sparbanken i Karlshamn) – BREIPS UF
Årets Vara (Albinsson&Sjöberg) – BREIPS UF
Årets Tjänst (Nyföretagarcentrum) – PRESENT UF
Årets Hantverk (Företagarna) – FONDU UF
Årets Socialt hållbara UF-företag (Companion) – TA SNACKET UF
Årets Ekologiskt hållbara UF-företag (Stora Enso) – VSTRAW UF
Årets Innovation (Svenskt Näringsliv) – QUICK RESPONSE UF
Årets Säljare (Areff Systems) – SOPHIA STACHE
Årets UF-lärare (Ung Företagsamhet) – PETER MATTSSON

Juryns motivering för Årets UF-skola

2023 års vinnare av Årets UF-skola i Blekinge och Bromölla arbetar med UF-företagande integrerat i skolarbetet. Hela 98 procent av eleverna i en årskull är UF-företagare. Skolan arbetar föredömligt med att integrera UF-företagandet i hela skolans verksamhet. UF-eleverna får använda sitt företagande i olika skolämnen, där lärarna på ett kreativt sätt låter UF-företaget vara utgångspunkten i olika moment som ingår i respektive kurs. Skolan ser och hör eleverna i deras företagarutmaning, i de mindre såväl som de större sammanhangen. Genom att bjuda in sina tidigare UF-företagare som ambassadörer som delar med sig av erfarenheter till de nya kullarna finns goda förutsättningar för engagemang och kontinuerlig utveckling av UF-verksamheten. Allt detta visar på ett föredömligt sätt hur UF-företagande kan göras till en levande, verklighetsanknuten och inspirerande del av gymnasieutbildningen där teori och praktik berikar varandra.