Aktuellt om regional utveckling

– Årets viktigaste konferens

Så inledde regionstyrelsens ordförande Christina Mattisson konferensen "Så ökar vi investeringarna till Blekinge", som hölls av Business Blekinge den 17 mars på Eriksberg Vilt & Natur.

Det är viktigt att Blekinge skapar bra förutsättningar för både befintliga företag och nya investeringar för att stärka Blekinges attraktionskraft, så att fler kan vilja och kunna bo, leva och verka i vår region.

Under dagen lyssnade vi till lokala, nationella och internationella företag och experter inom det investeringsfrämjande arbetet. Vi fick bland annat inspel från både ambassaden i Kina, Svensk-amerikanska handelskammaren i New York (SACC-USA) samt Business Sweden.

Business Blekinge är ett samarbete mellan länets fem kommuner och Region Blekinge, i samverkan med länsstyrelsen, högskola, kluster och science parks. Business Blekinge är dessutom regional partner till Business Sweden. Arbetet med Business Blekinge har under 2019–2022 finansierats genom Southern Sweden International, som är ett EU-finansierat projekt.

Projektet har genomförts tillsammans med Invest in Skåne och Almi Blekinge. På konferensen redovisades resultat som bland annat innebär att fler än 80 företag har fått ta del av insatser för att komma ut på en internationell marknad.

Tillsammans skapar vi bäst förutsättningar för att fler människor ska leva, verka och utvecklas i Blekinge.

Läs mer om Business Blekinge Länk till annan webbplats.