Aktuellt om regional utveckling

Bild på NKT:s verksamhet

Hundratals nya jobb till Blekinge när högspänningsfabrik utökar

Det danska bolaget NKT tillkännagav under fredagen att en stor investering kommer göras i fabriken i Karlskrona. Utökad produktion av högspänningskablar väntas ge fler än 500 nya jobb till Blekinge.

Dessutom väntas investeringen ge indirekta jobb inom tillverkande industri och många underleverantörer.

Som ett resultat av investeringen kommer NKT bygga ett tredje kabeltorn på fabriksområdet på Verkö. Tornet beräknas bli Sveriges näst högsta byggnad.

Högspänningskablar gör det möjligt att öka installationen av förnyelsebara energikällor. Därför är kablarna en viktig del av den gröna omställningen både i Sverige och utomlands.

Region Blekinge har arbetat för att investeringen ska bli verklighet, tillsammans med NKT, Karlskrona kommun, Blekinge Tekniska Högskola, Business Sweden och andra aktörer. Region Blekinge är via Business Blekinge regional samarbetspartner till Business Sweden.

Här kan du läsa mer i ett pressmeddelande från Business Sweden. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Här kan du läsa mer om Business Blekinge. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.