Aktuellt om regional utveckling

Bild på fyra personer, två vuxna tillsammans med de två ungdomarna.

På bild: Jakob Althini (näringslivsutvecklare i Karlskrona kommun), Sophia Stacke, Isac Zelmerlöw och Catharina Rosenquist.

Två unga entreprenörer får stipendium av Region Blekinge

Torsdag den 1 juni delade Region Blekinge ut stipendier till gymnasieeleverna Isac Zelmerlöw och Sophia Stache, två unga entreprenörer i Blekinge.

Stipendiet har ett värde av 15 000 kronor och ger möjlighet att delta vid Emax, en av norra Europas främsta entreprenörskapsutbildningar för ungdomar, den 18–22 juni 2023 vid Chalmers i Göteborg.

Mottagarna av stipendiet har under året gjort en resa som unga entreprenörer, visat på ledarskap och att de vill utvecklas som entreprenörer och framtida ledare. En av dem är Isac Zelmerlöw från Karlskrona som startade sitt företag på egen hand när han var 15 år inom målning, transport och renoveringsprojekt. Isac har redan provat på att ha anställda i sitt företag. Sophia Stache är från Ronneby och driver företag inom Ung företagsamhet (UF) på af Chapmangymnasiet. Företagets affärsidé är att sälja teer inspirerade av platser i den vackra skärgården. En av Sophias meriter är att hon representerade Blekinge inom kategorin Årets säljare på Ung Företagsamhets SM i Stockholm.

Region Blekinge har det så kallade regionala utvecklingsansvaret. Det innebär bland annat att stödja initiativ som ska bidra till ett expansivt näringsliv med god kompetensförsörjning. Att fler unga ser möjligheter att utvecklas i Blekinge är av stor vikt både för näringslivets kompetensförsörjning och regionens befolkningsutveckling.

– Att lyfta fram inspirerande förebilder och visa ungdomar att man kan skapa sig en intressant framtid som entreprenör, det är målsättningen med att dela ut dessa stipendier. Emax är ett event som ger minnen för livet, det vittnar tidigare deltagare om. Vi hoppas att Isac och Sophia ska göra verklighet av sina ambitioner att fortsätta att utvecklas som entreprenörer här på hemmaplan, säger Catharina Rosenquist, näringslivsstrateg i Region Blekinge.

Statistik från Ung företagsamhet (UF) i Blekinge

Läsåret 22/23 slås ett nytt rekord, då hela 729 elever i Blekinge och Bromölla driver UF-företag:

• 301 tjejer och 428 killar driver UF-företag.
  • 431 av eleverna går på högskoleförberedande program.
  • 397 av eleverna går på yrkesprogram.