Frånvaro

Du har frivilligt ansökt om tillträde till studier på skolan och accepterar därmed skolans fastställda tim- och kursplaner. Detta innebär att alla timmar på schemat, friluftsdagar, stormöten med mera på skoltid är obligatoriska och kräver din närvaro.

Sjukanmälan

Varje ny sjukdag anmäler du dig på Schoolsoft.

Om du har specialkost eller är sjuk måste du meddela köket innan 8:00 att du inte skall äta eller vill ha matlåda.

Köket: Kök: Jonas Hjörring, Anna Karin Olsson och Emmy Klyft nås på tel 0457-731868 eller mail folkhogskolankoket@regionblekinge.se

Glöm ej att anmäla dig till Försäkringskassan!

Gör en sjukanmälan redan första sjukdagen till försäkringskassan. Försäkringskassan meddelar CSN om frånvaron. Du som är under 20 år behöver inte meddela Försäkringskassan.

Ledighet

Blankett för ledighetsansökan finns på skolexpeditionen. Kursansvarig lärare ska tillstyrka ledigheten som därefter beviljas eller avslås av rektorn.

Avbrott/byte av linje

Om du avbryter dina studier eller byter linje inom skolan, ska du fylla i en särskild blankett. Blanketten finns på skolexpeditionen.

Närvarokrav

För att kunna tillgodogöra sig kursinnehållet under ett läsår har ledning och lärarkollegium på Blekinge
folkhögskola satt en gräns på 75 % som lägsta närvaronivå. Vid närvaro under denna nivå sätts inget
omdöme för deltagare på Allmän kurs och därmed kan inte terminen/läsåret heller tillgodoräknas i
omfattningskravet. Vid lägre närvaro än 75 % uppger skoladministrationen till CSN att deltagaren under terminen inte uppnått studieresultat (genom att inte ha studerat enligt studieplanen).
Deltagaren riskerar att inte bli beviljad studiemedel vid nästa ansökan.

Klasskonferens: Hösttermin vecka 43
Vårtermin vecka 13

Handlingsplan vid hög frånvaro

Syfte: Att tidigt upptäcka och agera vid hög frånvaro för att säkerställa att deltagaren får stöd och möjlighet att fullfölja sina studier.

Steg 1 – Uppföljning av undervisande lärare

• Undervisande lärare granskar deltagarens frånvaro varje vecka.
• Vid oro förs ett samtal med deltagaren.
• En plan för att ta igen missat kursinnehåll upprättas tillsammans med deltagaren.

Steg 2 – Information till mentor och ansvariga

• Undervisande lärare skickar relevant information om frånvaron till mentor, spec.ped och kurator.

Steg 3 – Samtal med mentor

• Mentor kallar deltagaren till samtal, vid behov kan även spec.ped och/eller kurator vara med.

Steg 4 – Frånvarovarning och åtgärdsplan

• Mentor delger deltagaren en frånvarovarning.
• En plan för förbättrad närvaro upprättas och dokumenteras i deltagarens individuella studieplan.

Steg 5 – Rektorssamtal och eventuell avbrottsbedömning

• Deltagaren kallas till samtal med biträdande rektor.
• Biträdande rektor följer upp ärendet och återkopplar till mentor.
• Eventuellt studieavbrott diskuteras om närvaron inte förbättras.

Hittade du informationen du sökte?