Aktuellt om slöjd i Blekinge

Open Call

Utlysning: Arbetsstipendium slöjd / konsthantverk

Var går gränsen för vad som kan kallas en korg?
Slöjd i Blekinge utlyser ett arbetsstipendium för slöjdare och konsthantverkare som vill tolka och utmana den blekingska korgtraditionen. Arbetsstipendiet premierar ett experimenterande och utforskande arbete med nyskapande tankar, utifrån ett samtida och framtida perspektiv.

VEM SKA SÖKA?
Slöjd i Blekinge erbjuder slöjdare/konsthantverkare med anknytning till Blekinge att söka ett arbetsstipendium i slöjd/konsthantverk. Resultatet presenteras och visas i samband med utställningen ”Älskade korg” på Kulturcentrum i Ronneby 25 november 2023 – 7 januari 2024.

Läs mer om projektet ”Korgen lyfter” på Älskade korg! – Korgen lyfter Länk till annan webbplats.

ERSÄTTNING
Två slöjdare/konsthantverkare väljs ut och erhåller ett arbetsstipendium var. Summa 20 000 kr/kulturskapare. I stipendiet ingår egen tid och material.

VAD SKA DIN ANSÖKAN INNEHÅLLA?
• Motiveringstext (presentation av idé, erfarhet av slöjdarbete eller konsthantverksproduktion)
• CV
• Personbevis
• Länk till webbsida, om sådan finns, eller urval av tidigare arbeten
• I din ansökan vill vi att du anger dina kontaktuppgifter och hur din anknytning till Blekinge ser ut.

Ansök senast: 28 augusti 2023
Skicka in din ansökan till: slojd@regionblekinge.se
Allt måste skickas samlat i en enda PDF för att vara giltigt, dvs. motiveringstext, CV, personbevis och bilder.

JURY
Urval av slöjdare/konsthantverkare sker främst genom den sökandes Idé, motivering och professionella verksamhet. Representanter från Slöjd i Blekinge, Kultur och bildning / Region Blekinge tar beslut om vilka slöjdare/konsthantverkare som väljs ut.

Beslut meddelas senast den 5 september 2023.

Ladda ner och skriv ut utlysningen som pdf... Länk till annan webbplats.