Aktuellt om slöjd i Blekinge

Sydosten United

Ansökan är öppen 22 januari- 21 april 2024

Nu är det dags att söka till 2024 års upplaga av Sydosten United, en jurybedömd samlingsutställning som rymmer uttryck från hela fältet inom konsthantverk, slöjd och konst.

Alla skapare verksamma i Blekinge, Småland eller Öland, eller med anknytning till något av dessa landskap, är välkomna att söka hit.

Nytt för den här gången är att Sydosten för första gången hålls på en ny plats, och 2024 har den stora äran tillfallit Blekinge- Kulturcentrum Ronneby konsthall. Vilken drivs av Ronneby kommun och samarbetar med Region Blekinge, med fokus på svensk och internationell samtidskonst med nationell, regional och lokal förankring. På Kulturcentrum har de högt i tak, låga trösklar och en gedigen förankring i materialet och handens kunskap.
Sydosten United visas på Kulturcentrum Ronneby konsthall under sommaren 2024.

Kulturcentrum är inte bara en utställningsplats utan har också verkstäder för konstnärer och hantverkskunniga inom emalj, grafik och textil och denna erfarenhet av olika konstnärliga material präglar den här platsen. Sydosten United 2024 kommer därför onekligen få ett fokus på just material och det taktila mötet med konsten. Olika material har alla sina förutsättningar, egenheter och riktningar, sina specifika metoder och processer.

Vill du vara en av dem som bidrar till denna mångfald av intryck? Välkommen att söka till Sydosten United 2024!