Aktuellt om slöjd i Blekinge

Kulturarvsdesign

Sökes- designers och formutövare med produktidéer kopplade till Blekinges kulturarv.

Älskar du Blekinge, historiska föremål, gamla berättelser och traditionellt hantverk? Har du formstarka idéer kring produktutveckling, hållbar konsumtion, innovativa samarbeten och spännande materialval?

Blekinge museum och Region Blekinge erbjuder nu formutövare med kreativa idéer att med projektmedel skapa nya produkter för försäljning i Blekinge museums butik.

14 formutövare erbjuds 10 000 kr vardera för att under våren ta fram en produktprototyp.
Du som blir antagen får hjälp med att matchas ihop med tillverkare inom
SPOK - Samtida produktion och konsumtion, som kan göra verklighet av dina idéer.

VEM KAN SÖKA?
Formgivare, designers, illustratörer, konstnärer och idékonstruktörer.

VAD KAN DU GÖRA?
Vi söker dig som vill utveckla säljbara produkter med koppling till Blekinges kulturarv
och Blekinge museums samlingar inom något av följande teman:
Hav & Kust, Forntid, Världsarvet Örlogsstaden Karlskrona samt Folkkonst & Mönstertradition.

DIGITAL INSPIRATIONSTRÄFF ONSDAG 7 FEBRUARI KL 17:00

Välkommen på en digital inspirationsträff med Blekinge museum.
Här får du mer information om projektet och inspiration till teman, föremål, berättelse
och mönster att jobba vidare med!

Mer information om KULTURARVSDESGIN BLEKINGE Länk till annan webbplats.

Om du inte har möjlighet att delta på den digitala träffen, kontakta:
Wivi-Anne Bengtsson, projektledare Kulturarvsdesign Blekinge
e-post: wivi-anne.bengtsson@blekingemuseum.se
eller Charlotte Nordheim, chef för publika enheten Blekinge museum
e-post: charlotte.nordheim@blekingemuseum.se

Kulturarvsdesign Blekinge är ett projekt mellan Blekinge Museum, SPOK Blekinge och Region Blekinge
– för främjande av nyskapande hantverk, lokal produktion och branschöverskridande innovationer.