Jacob Taekker

Varvara and Mar is an artist duo formed by Varvara Guljajeva and Mar Canet in 2009. Often duo’s work is inspired by the digital age. In their practice they confront social changes and impact of technological era. In addition to that, Varvara & Mar are fascinated by kinetics and participation, which are integral parts of their work.

JACOB TAEKKER
Jacob Tækker (f. 1977, Sønderborg) studerade på Kungliga Danska Konstakademin och har ställt ut på museum och gallerier både i Danmark och internationellt. Han arbetar med video och digital konst som handlar om emotionella tillstånd, existensens rutinmässiga natur och människors uppfattningar och drivkraft för att hantera den.

Tækker ägnar särskild uppmärksamhet åt den enkla, humoristiska bilden i rörelse och skapar verk som innehåller element av både komedi och tragedi, så att man aldrig kan vara säker på om man ska skratta eller gråta. I sina verk är Tækker samtidigt huvudrollsinnehavare, regissör, kameraman och manusförfattare.​

POST RESIDENCY
Today I died – Jacob Taekker
Installation på Kulturcentrum Ronneby konsthall 27 januari – 1 april 2018

På ytan ser Today I Died ut som en typisk shoot’em up. Beväpnad med en ljuspistol förväntas besökaren/spelaren döda den avatar som materialiseras på skärmen. Det finns dock en hake eller två. Ett: karaktären är en 3D-modell av danska konstnären Jacob Taekker (född 1977), två: det digitala alter-egot dyker upp igen efter att ha blivit skjuten. En räknare på skärmen visar antalet dödsfall. Skärmen fylls snart av identiska lik. En lekfull allegori över reinkarnation? En kommentar om virtuell död? En reflektion över spelets banalitet? En hyllning av de konstgjorda kropparnas ihärdighet? Ett skämt om Super-Egots högdragna närvaro?

On the surface, Today I Died looks like your typical shoot’em up. Armed with a light gun, the visitor/player is expected to kill the avatar that materializes on the screen. However, there’s a catch. Actually, two. One: the character is a 3D model of the Danish artist, Jacob Taekker (born 1977). Second, the digital alter ego keeps reappearing after he has been shot. A counter on the screen shows the number of deaths. The screen is soon filled with identical corpses. A playful allegory of reincarnation? A commentary of virtual death? A reflection on the sheer stupidity of gameplay? A celebration of the persistence of on-screen simulated cadavers? A joke on the overbearing presence of the Super-Ego ?

: : :

Lyssna på Konst i Blekinge-podden finns där poddar finns, sök på Konst i Blekinge-podden, eller klicka på länken nedan...

#17 A.I.R. Blekinge - Jacob Taekker Länk till annan webbplats.