Ekonomi

Ekonomiområdets uppdrag är att leda, utveckla och stödja organisationens arbete inom inköp, ekonomi och analys samt vara beställare för regionens valfrihetssystem. Området består av en stab och sex avdelningar.

Organisationsskiss

Illustration över område ekonomi. Överst en grå ruta med rubriken "Ekonomi", följs sedan av en ruta med texten "Stab" och sex rutor för de olika avdelningarna: avdelning ledningsstöd hälso- och sjukvård, controlleravdelning, analysavdelning, redovisningsavdelning, affärsavdelning och beställaravdelning.

Våra avdelningar

Affärsavdelningen

Affärsavdelningen ansvarar för Region Blekinges övergripande inköps- och avtalsprocesser och genomför organisationens upphandlingar. Avdelningen är också den affärsmässiga spetskompetensen vid upphandlingar, med ansvar för tolkning av regelverk som rör inköp, upphandling och avtal. Affärsavdelningen har även övergripande samordningsansvar för uppföljning och stödjer organisationens verksamheter i deras uppföljningsarbete. Inom avdelningen finns ansvaret för uppföljning av hållbarhetskrav. Uppföljningen sker via Sveriges alla regioners nationella samverkan, där Region Blekinge är en del.

På affärsavdelningen finns ett antal olika yrkesroller: upphandlare, inköpssekreterare, materialkonsulent, miljöstrateg och inköpscontroller.

Analysavdelningen

Analysavdelningen driver, utvecklar och kvalitetssäkrar organisationens utdata och hälsodata. Detta görs genom att följa verksamheternas och kunskapsstyrningens strukturer. Avdelningen ansvarar även för framtagande av utdata och hälsodata för uppföljning, analys och rapportering till verksamheter. Det innebär bland annat rapportering av data till lokala programområden. I avdelningens ansvar ingår också att verka för en helhetssyn för Region Blekinge och aktivt driva utveckling och förändring inom utdata och hälsodata för Region Blekinges bästa, utifrån nationella och sjukvårdsregionala, perspektiv.

På analysavdelningen finns ett antal olika yrkesroller: analytiker, hr-strateg och verksamhetsanalytiker/statistiker.

Ansvarsområde ekonomi stab

Avdelningen har det övergripande ansvaret för Region Blekinges bokslut och budget. Det inkluderar bland annat rapportering och beslutsunderlag, omvärldsbevakning och prognoser kopplat till skatter, statsbidrag och pensioner. Avdelningen arbetar även med kapitalförvaltning, investeringar, regionövergripande styrande dokument inom ansvarsområdet och ekonomisk styrning för alla områden i organisationen.

Inom ansvarsområde ekonomi stab finns ett antal olika yrkesroller: ekonomichefer mot; hälso- och sjukvården, regional utveckling och regionstyrelsen, strateger för budget, finans och redovisning samt strategisk inköpschef.

Avdelningen för ledningsstöd hälso- och sjukvård

Avdelningen stödjer chefer inom hälso- och sjukvården. I det inkluderas bland annat arbete med budget, uppföljning, prognos, kalkyler för respektive område inom hälso- och sjukvården samt övergripande för hela hälso- och sjukvården. Avdelningen arbetar även med utvecklingsarbeten, utomlänsfakturering, framtagning av beslutsunderlag till politik och ledning. Inom avdelningen finns också ansvaret för regional samordning av sjukdomsklassifikation, förhandlinsansvar för regionens köpta och sålda vård, stöd till verksamheterna i kodningsfrågor samt nationellt och regionalt kodningsnätverk. Även ansvaret för patientregister, granskning av köpt och såld vård, regelverk för patientavgifter och sjukresor och handläggning av ärenden för vård inom EU/EES.

På avdelningen för ledningsstöd hälso- och sjukvård finns ett antal olika yrkesroller: områdescontroller, koncerncontroller, medicinska sekreterare med uppdrag som kodningssamordnare och avgiftssamordnare.

Beställaravdelningen

Beställaravdelningen är Region Blekinges beställarfunktion med ansvar för att driva, följa upp och utveckla vårdvalsfrågor som hälsoval och tandvård. Avdelningen förvaltar listnings- och betalningssystem och utreder även eventuella nya valfrihetssystem. Inom avdelningen finns också ansvaret för att handlägga och följa upp läkare och fysioterapeuter på nationell taxa och tandvård som omfattas inom regelverken för den regionfinansierade tandvården. Beställaravdelningen administrerar och samordnar även utbetalning för vårdenheter inom vårdavtal. Avdelningen planerar också utbildningar för ST-, AT- och BT-läkare.

På beställaravdelningen finns ett antal olika yrkesroller: bedömningstandläkare, planeringsstrateg, controller och administrativ sekreterare. Avdelningen har även ett antal andra roller knuta till sig, så som medicinsk rådgivare, studierektorer och funktioner kopplade till folktandvårdens stab.

Controlleravdelningen

Controlleravdelningen leder, stödjer och utvecklar Region Blekinges verksamheter inom ekonomiska frågeställningar. Avdelningen ansvarar för framtagning av ekonomisk uppföljning i form av ekonomisk analys och ekonomisk rapportering. I det ingår exempelvis att upprätta bokslutsrapportering och månadsbokslut för att följa upp, rapportera och analysera. Avdelningen presenterar också ekonomisk information för Region Blekinges verksamheter. Informationen används som stöd för beslut och för att kunna följa upp organisationens indikatorer och mål. Avdelningen arbetar även aktivt med att tillse att Region Blekinges resurser nyttjas effektivt och optimalt för att skapa så mycket mervärde som möjligt för Blekinges invånare.

På controlleravdelningen finns ett antal olika yrkesroller: controller, ekonom och projektekonom.

Redovisningsavdelningen

Redovisningsavdelningen ger stöd och hjälp till organisationens verksamheter inom redovisningsområdet. Syftet är att bidra till att en rättvisande och korrekt redovisning av Region Blekinge. Avdelningen arbetar fram för allt med dessa huvudområden: kund- och leverantörskontra, kassa och bank, anläggningsredovisning, redovisning och bokslut, systemförvaltning affärssystem och support till såväl allmänhet som regionens medarbetare.

På redovisningsavdelningen finns ett antal olika yrkesroller: ekonomiassistent, redovisningsekonom och systemförvaltare.

Ledningsgrupp

Område ekonomis ledningsgrupp består av:

  • Mirja Rasmusen, tillförordnad ekonomidirektör
  • Björn Bondesson, avdelningschef redovisningsavdelningen
  • Christin Samuelsson, ekonomichef regionstyrelsens verksamheter
  • Ann-Cathrine Sjöström, ekonomichef hälso- och sjukvården
  • Ann-Louise Frinäs, avdelningschef affärsavdelningen
  • Hanna Wik, ekonomichef regional utveckling, kultur och bildning
  • Jonas Olsson, avdelningschef controlleravdelningen
  • Nathalie Persson, beställarchef
  • Louise Levell, områdeskommunikatör ansvarsområde ekonomi
  • Nicole Cato, hr-konsult ansvarsområde ekonomi
Hittade du informationen du sökte?