Inköp och upphandling

Offentlig upphandling är en process för inköp av varor och tjänster med mera som görs av offentlig sektor och som regleras av Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Syftet med reglerna är att säkerställa att myndigheter behandlar alla som vill få affärskontrakt med offentlig sektor lika.

Därmed skapas en effektiv konkurrens mellan dem som vill göra affärer med Region Blekinge.

Ett bra arbete med upphandlingar innebär också att Region Blekinge får bra pris och kvalitet vid inköp. Stora och viktiga inköpsområden är förbrukningsmaterial till vården, läkemedel, livsmedel, hjälpmedel, it och medicinteknisk utrustning.

Region Blekinge lägger stor vikt vid kostnadseffektiva affärer, juridik, miljökrav, etiska krav och hållbarhetskrav i upphandlingar. I Region Blekinge är det affärsavdelningen på regionstaben som leder arbetet med upphandlingar.

Aktuella upphandlingar i Kommers


  • Kundanpassade set 2025 - kompletterande upphandling 2025-09-08
    Upphandlingen omfattar kundanpassade set, även kallade procedure pak, för opererande verksamheter samt röntgen inom Region Blekinge.

    Denna upphandling kompletterar den som genomförts under våren 2025 med diarienummer RB2024-0442, och avser de två kundanpassade set som då utgick.

    Upphandlingen omfattar:
    - Angio-set
    - Höft- och knäset

    Dessa två set kommer inkluderas i ramavtal Kundanpassade set 2025, RB2024-0442.

    Läs mer

  • Ombordundersökning 2025 2025-09-15
    Ombordundersökning gällande kvalitetsmätning/kundnöjdhet i busstrafiken i Region Blekinge.
    Läs mer

  • Fordon för långstidsleasing 2025-08-20
    Långtidsleasing av fordon till Region Blekinges verksamheter.
    Läs mer
Hittade du informationen du sökte?