Aktuellt om regional utveckling

south baltic 2021-2027

Nya möjligheter att söka medel för samarbeten med grannregionerna

Har du en projektidé för innovation, hållbarhet, attraktiv besöksnäring eller kunskap om gränsregionalt samarbete?

Interreg South Baltics tredje utlysning är öppen och stänger den 26 juni. I programmet kan offentliga och privata organisationer söka medel för samarbeten med andra regioner i södra östersjöområdet. Utlysningen är öppen för ansökningar inom följande inriktningar:

1.1 Digitalisering

2.1 Hållbar grön energiomställning

2.2 Hållbar vattenförvaltning

3.1 Hållbar utveckling av besöksnäring

4.1 Kapacitetsuppbyggnad

Du som söker ska ha en tydlig projektidé med lokal och regional utgångspunkt samt kunna redogöra för mervärdet med att samarbeta i den här geografin. Programmet ser gärna nya aktörer och medfinansierar upp till 80% av projektaktiviteterna.

Om programområdet och utlysningar

I programområdet ingår regionerna Blekinge, Skåne, Kalmar län och Kronoberg från Sverige samt ytterligare 21 regioner med närhet till södra östersjön i Danmark, Polen, Litauen, och Tyskland. Närmare 30 miljoner EURO finns kvar att fördela för projekt i programperioden 2021-2027.

Information om utlysningen, kommande informationstillfällen och möjligheter till partnersök finns på här. Länk till annan webbplats.

Den 13 maj anordnar de svenska kontaktnoderna ett webbinarium särskilt riktat till projektaktörer från Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Skåne. Anmäl dig här Länk till annan webbplats..

Information om fler utlysningar och andra program hittar du på här.