Aktuellt om regional utveckling

Besök av Nederländernas ambassadör Bengt van Loosdrecht

Nederländernas ambassadör i Sverige, Bengt van Loosdrecht har besökt Blekinge. Ambassadörens besök är på inbjudan av Business Blekinge/Region Blekinge.

Besökets syfte har varit att undersöka möjligheterna till utökat samarbete och fler internationella affärer mellan Blekinges näringsliv, akademi och Nederländerna särskilt med fokus på AI, innovation och den gröna omställningen.

Under två dagar har ambassadören tillsammans med representanter från Business Blekinge/Region Blekinge och respektive kommun besökt företag, Marine Technology Center of Sweden (MTC) samt Blekinge Tekniska Högskola. Företag som besöktes var Cleura i Karlskrona (se bild från besöket), CIMON i Karlshamn, NKT i Karlskrona och Kockums Maskin i Ronneby. Ambassadören har en stark koppling till Blekinge då hans mamma var född och uppvuxen i Kallinge och morfar var VD för Kockums Jernverk från 1915 till 1949. Kockums Maskins VD Johan Brengesjö passade på att skicka med ett minne från besöket. Ambassadören fick en avgjutning från den sista smältan som gjordes på Kockums, vilket blev väldigt uppskattat.

Det var två intensiva dagar, berättar Catharina Rosenquist, näringslivsstrateg och ansvarig för Business Blekinge. Jag vågar säga att vi lyckades med det som vi ville, att introducera ambassadören till några av de vassa entreprenörer som verkar i Blekinge och den forskning och utveckling som sker här både på BTH men också i näringslivet. Bengt blev oerhört imponerad av entreprenörsandan och jag är övertygad om att vi lagt grunden för mer samarbete framöver.

Det är fantastiskt att det världsledande kabelföretaget NKT finns i Blekinge. Det Nederländska elnätet har stor nytta av deras kablar i samband med de havsbaserade vindkraftsparker som byggs i Nordsjön,” säger Bengt. Han tillägger: ”Det finns så många duktiga företagare i länets alla kommuner. Nu gäller det att attrahera Nederländska experter, ingenjörer och företag som ska förstå att Blekinge är närmare Nederländerna än man tror. Jag ser gärna att även de ser möjligheter för samarbete inom branscher med förmåga till nyskapande.