Aktuellt om regional utveckling

tre personer runt ett bord

Territoriell strategi för Blekinge, Kalmar och Kronoberg har antagits av Tillväxtverket

Strategin gör det möjligt att söka medel från utlysningar inom det nationella regionalfondsprogrammet för hållbar urban utveckling. Utlysningar sker två gånger per år fram till 31 december 2028.

Den övergripande ambitionen för samarbetet är att främja en hållbar samhällsutveckling genom att bättre integrera sydöstra Sveriges arbetsmarknadsregioner och därmed öka livskvaliteten och skapa konkurrenskraft. Målbilden fram till 2030 är att sydostregionen i större utsträckning ska uppfattas som en gemensam – och större - geografi för arbete, studier och kultur. Det ska finnas ett utvecklat samarbete mellan regionens ledande aktörer som leder mot en hållbar- och digital omställning.

För att nå denna målbild har tre långsiktiga effektmål formulerats. Dessa mål kommer att vägleda insatserna under strategins genomförande fram till 2030.

1. Det finns en etablerad struktur för samarbete och kunskapsutbyte inom sydostregionen - för ökad attraktivitet, innovationer och konkurrenskraft.
  2. Tillgängligheten inom sydostregionen har ökat genom digitala, fysiska och rumsliga insatser.
  3. En samlad sydostregion står bättre rustad för att minska utsläppen av växthusgaser, skydda ekosystem och möta de utmaningar ett förändrat klimat innebär.

Läs mer och ta kontakt

Har du funderingar på möjliga samarbeten som passar in i strategins inriktning och geografi är det bara att höra av dig så tar vi en diskussion.

Ta del av strategin: Sydosttriangeln (regionblekinge.se) Länk till annan webbplats.

Utlysningarna inom programmet publiceras på Tillväxtverkets sida för utlysningar. Välj EU-finansiering / Hela Sverige: Utlysningar - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se) Länk till annan webbplats.