Så söker du vård i Blekinge

Här hittar du information om hur du söker vård i Blekinge. På sidan finns även information om hur du hittar kontaktuppgifter och öppettider till vården.

1177

Besök 1177.se Länk till annan webbplats.eller ring 1177 för att få goda råd om egenvård. Många gånger räcker det med ett gott råd!

På webbplatsen 1177.se finns information om vad du kan göra själv för att må bättre och snabbare bli frisk. Där hittar du även alla kontaktuppgifter och öppetider till vården. Du kan också logga in på 1177:s e-tjänser för att till exempel se din journal eller förnya dina recept.

Kontaktuppgifter till mottagningar

När du ringer 1177 får du råd av en sjuksköterska om vad du kan göra själv och var du ska vända dig om du behöver vård. Numret fungerar i hela landet – dygnet runt, alla årets dagar.

Tips! Spara 1177.se som ett bokmärke i webbläsaren och numret 1177 i din telefon.

Appen Din vård Region Blekinge

I appen Din vård Region Blekinge kan du ha digitala möten med vårdpersonal med olika yrken från Region Blekinges vårdcentraler och ungdomsmottagningar. Det kan handla om återbesök eller uppföljning efter överenskommelse mellan dig och vårdpersonal. Läs mer om appen på 1177.se. Länk till annan webbplats.

Vårdcentralen

Vänd dig till vårdcentralen i första hand! Där får du hjälp när du har skadat dig eller inte mår bra. Personalen på vårdcentralen har erfarenhet och kunskap om de flesta skador och sjukdomar. Om det behövs får du komma till sjukhuset. När vårdcentralen är stängd kan du söka vård på länets två kvälls- och helgöppna jourcentraler genom att ringa 1177 på telefon.

Tips! På 1177.se finns kontaktuppgifter till din vårdcentral.

Jourcentralen

Till jourcentralen kommer du med akuta besvär som inte kan vänta tills din vårdcentral öppnar igen. Denna mottagning är öppen kvällar och helger. Du når dessa genom appen "din vård Region Blekinge" Länk till annan webbplats. eller genom att ringa 1177 där du får en första medicinsk bedömning. Vid behov kopplas du vidare till någon av jourcentralerna i länet.

Vid akuta och livshotande tillstånd, ring 112.

Akutmottagningen

Vänd dig till akutmottagningen om du har drabbats av svår sjukdom eller skadats allvarligt i en olycka.

På akutmottagningen får du hjälp om du har drabbats av svår sjukdom eller skadats allvarligt i en olycka. Patienter med störst behov av vård tas alltid om hand först. I Blekinge finns det en akutmottagning på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Den är öppen dygnet runt.

Tips! Nödnumret 112 finns om du själv eller någon i din närhet omedelbart behöver akutsjukvård.