Aktuellt om regional utveckling

Blekinges missionsorienterade arbete

Boken TRAMI som publicerats av Vinnova är en omfattande guide om missionsorienterad innovation med syfte att hantera komplexa samhällsutmaningar.

Boken sammanfattar erfarenheter och praktiska insikter från TRAMI-nätverket, ett europeiskt samarbete som fokuserar på missionsorienterade metoder. Den betonar behovet av tvärvetenskapliga perspektiv och samordning mellan olika intressenter, inklusive politiska aktörer, experter från den privata sektorn och medborgare, för att driva systemförändring.

Handboken erbjuder konkreta exempel från hela Europa och illustrerar hur olika aktörer kan utforma och genomföra initiativ för missionsorienterad innovation. Den lyfter fram berättelser om framgångsrika projekt och processerna bakom dem, med målet att inspirera och vägleda andra att anta liknande tillvägagångssätt​​​​.

Blekinges missionsorienterade arbete

Blekinges tillvägagångssätt för missionsorienterat arbete innefattar en kombination av lokalt engagemang och strategisk anpassning till bredare samhällsmål.

Den missionsorienterade metoden har implementerats i Blekinge de senaste åren, och resultaten börjar bli synliga. Erika Augustinsson har observerat att Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har utökar sin expertis till nya områden. Till exempel använder BTH sin digitala kompetens i EU-missionsprojektet RESIST för att förbättra förståelsen av klimatanpassningsåtgärder.

RESIST-projektet hade en större påverkan än vad som initialt förväntades. Det var särskilt populärt bland studenter eftersom det gav dem möjlighet att tillämpa sina färdigheter på verkliga problem. Ett 50-tal magister- och doktorandstudenter vid BTH är nu direkt involverade i att arbeta med EU-missionen om klimatanpassning.

Att engagera studenter i sådant arbete gör universitetet till ett attraktivt val för talanger runt om i världen som vill använda sin forskning för att hantera samhällsutmaningar berättar Erika Augustinsson, innovationsstrateg på Region Blekinge.

- Erika Augustinsson, innovationsstrateg Region Blekinge