Vass med sol i bakgrunden. Region Blekinges logotyp i vit färg mitt på bilden

Lex Maria om blödning

Patienten, som lider av en ovanlig form av blödarsjuka besökte allmäntandvården. Ingen kontakt togs med behandlande läkare före behandlingen. Hos tandvården uppstod en blödning i tandköttet, något som är vanligt vid den typ av behandling som patienten fick hos tandhygienisten. Patienten fick med sig blodstillande läkemedel hem.

Samma dag vid ett inbokat läkarbesök, upptäcks det att patienten fortfarande blöder från tandköttet. Patienten får då läggas in på sjukhus för behandling.

Eftersom patienten har blivit utsatt för risk att drabbas av allvarligt skada anmäler Region Blekinge händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) enligt lex Maria.

Anmäls för att lära av misstagen

Anmälan enligt lex Maria är en del av patientsäkerhetslagen och innebär att vårdgivare ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Anmälan sker till Inspektionen för vård och omsorg och syftet är att garantera säker vård och god vårdkvalitet. Genom att lära av misstagen och låta andra ta del av dem förbättras vården.