Region Blekinges logotyp med bild på en svan

Lex Maria on fallskada

En äldre patient med symtom på stroke* blev under våren inlagd på Blekingesjukhuset för observation. Hen blev snart bättre. På väg till toaletten på sjukhuset föll patienten och bröt höften. Fallet resulterade i en höftfraktur som behövde opereras.

Efter operationen blev patienten sämre och avled på sjukhuset en vecka senare. Region Blekinge anmäler nu händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) enligt lex Maria.

Anmäls för att lära av misstagen

Anmälan enligt lex Maria är en del av patientsäkerhetslagen och innebär att vårdgivare ska anmäla händelser som har medfört eller kunnat medföra en allvarlig vårdskada.

Anmälan sker till Inspektionen för vård och omsorg och syftet är att garantera säker vård och god vårdkvalitet. Genom att lära av misstagen och låta andra ta del av dem förbättras vården.

*Stroke är ett samlingsnamn för sjukdomar som orsakas av en blodpropp eller en blödning i hjärnan. Källa: 1177.se