Lex Maria

Lex Maria om skelettskada

Tidigare i våras föll en äldre patient på toaletten på en vårdavdelning på Blekingesjukhuset. Patienten drabbades av en skelettskada som opererades. Nu anmäler Region Blekinge händelsen till Inspektionen för vård och omsorg.

Den utredning som gjordes med anledning av fallet visade att golvet på toaletten var blött och halt på grund av ett vattenproblem, ett problem som nu har åtgärdats. Men skadorna på patienten gjorde att hen fick stanna längre på sjukhuset och Region Blekinge har anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg enligt lex Maria.

Anmäls för att lära av misstagen

Anmälan enligt lex Maria är en del av patientsäkerhetslagen och innebär att vårdgivare ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg. Syftet med anmälan enligt lex Maria är att garantera säker vård och god vårdkvalitet. Genom att lära av misstagen och låta andra ta del av dem förbättras vården.