Lex Maria

Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Lex Maria om testikelvridning

Region Blekinge lex Maria-anmäler att en liten pojke miste sin ena testikel på grund av en testikelvridning som inte upptäcktes i tid.

Pojken kom till akutmottagningen vid Blekingesjukhuset i Karlskrona med ont i magen på vänster sida, smärta som strålade ner mot ljumsken och pungen. Vid undersökningen övervägde man om smärtan kunde bero på nedsatt blodcirkulation i testikeln, något som sker när en testikel vridit sig. Men det bedömdes i stället att pojken fått en bitestikelinflammation.

När pojken kom tillbaka till akutmottagningen några dagar senare konstaterade man att det i stället var testikelvridning och att vänster testikel inte gick att rädda på grund av att blodförsörjningen till den varit helt avstängd. Detta bedöms som en allvarlig vårdskada och anmäls nu av Region Blekinge till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) enligt lex Maria.

Anmäls för att lära av misstagen

Anmälan enligt lex Maria är en del av patientsäkerhetslagen och innebär att vårdgivare ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Anmälan sker till Inspektionen för vård och omsorg och syftet är att garantera säker vård och god vårdkvalitet. Genom att lära av misstagen och låta andra ta del av dem förbättras vården.