Lex Maria

Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Lex Maria om torksudd i underlivet

En torksudd blev kvar i slidan på en nyförlöst kvinna i samband med att hon skulle sys efter förlossning. Region Blekinge anmäler nu händelsen enligt lex Maria.

Det var i samband med förlossning som en kvinna drabbades av bristningar i underlivet. När bristningarna skulle sys igen blödde det del och ett flertal torksuddar måste användas för att torka upp blodet. En torksudd blev kvar i slidan, vilket upptäcktes först en vecka senare då kvinnan drabbades av flytning och blödning.

Då det innebar en stor risk för infektion bedömdes det att det fanns en risk för allvarlig vårdskada. Därför anmäler nu Region Blekinge händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, enligt lex Maria.

Anmäls för att lära av misstagen

Anmälan enligt lex Maria är en del av patientsäkerhetslagen och innebär att vårdgivare ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Anmälan sker till Inspektionen för vård och omsorg och syftet är att garantera säker vård och god vårdkvalitet. Genom att lära av misstagen och låta andra ta del av dem förbättras vården.