Lex Maria

Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Lex Maria om kvarglömd rundtork i underlivet

En torksudd, en så kallad rundtork, upptäcktes vid en efterkontroll av en kvinna som fött barn. Region Blekinge anmäler händelsen enligt lex Maria.

Rundtorken hade blivit kvar sedan kvinnan på grund av bristningar fick sys i samband med förlossningen. Det var vid en planerad efterkontroll åtta veckor senare som den kvarglömda torksudden upptäcktes.

Då det funnits risk för allvarlig infektion och därmed allvarlig vårdskada, anmäler Region Blekinge nu händelsen enligt lex Maria.

Anmäls för att lära av misstagen

Anmälan enligt lex Maria är en del av patientsäkerhetslagen och innebär att vårdgivare ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Anmälan sker till Inspektionen för vård och omsorg och syftet är att garantera säker vård och god vårdkvalitet. Genom att lära av misstagen och låta andra ta del av dem förbättras vården.