Lex Maria

Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Lex Maria om fallskada

En äldre patient som vårdades på Blekingesjukhuset föll och bröt höften. Det hade inte gjorts en korrekt fallriskbedömning och nu anmäler Region Blekinge händelsen enligt lex Maria.

Alla patienter över 65 år som vårdas på sjukhus ska bedömas för risk för fall. Men för den här patienten genomfördes fallriskbedömningen på ett felaktigt sätt vilket ledde till att patienten föll och bröt höften.

Region Blekinge har utrett det inträffade och ser över rutinerna. Bedömningen är att det fanns en risk för allvarlig vårdskada för patienten. Det inträffade anmäls därför till Inspektionen för vård och omsorg enligt lex Maria.

Anmäls för att lära av misstagen

Anmälan enligt lex Maria är en del av patientsäkerhetslagen och innebär att vårdgivare ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Anmälan sker till Inspektionen för vård och omsorg och syftet är att garantera säker vård och god vårdkvalitet. Genom att lära av misstagen och låta andra ta del av dem förbättras vården