HPV-test i samband med gynekologisk cellprovtagning

Region Blekinge inför nu HPV-test för att minska antalet kvinnor som drabbas av livmoderhalscancer. HPV-testet tas i samband med den vanliga gynekologiska cellprovtagningen och innebär att cellförändringar kan upptäckas mycket tidigare.

HPV (humant papillomvirus) är ett virus som kan orsaka cellförändringar som på sikt kan utvecklas till cancer. Genom att testa för HPV-virus kan vården upptäcka fler cellförändringar tidigare och sätta in behandling. Man räknar med att i Sverige kunna rädda 30 kvinnor varje år från livmoderhalscancer.

Provtagningen sker i samband med den ordinarie gynekologiska cellprovtagningen på kvinnohälsovårdsmottagningen. För kvinnor mellan 23 och 50 år sker dessa prover vart tredje år och för kvinnor mellan 50 och 64 år vart sjunde år. För att säkerställa att ett prov tagits senast vid 64 års ålder kan kvinnor komma att bli kallade upp till 70års ålder. Efter detta behövs inga fler prover om det senaste varit bra.

Man kan ha HPV-virus utan att för den skull ha utvecklat cellförändringar, det är bara långvariga HPV-infektioner som leder till cellförändringar. Den som har HPV men inte cellförändringar kontrolleras återigen. I de allra flesta fall har infektionen då läkt ut av sig själv. Det är bara om infektionen är kvar som det behövs ytterligare utredning.

Upptäcks cellförändringar kallas kvinnan till gynmottagningen för närmare utredning och eventuell behandling då cellförändringarna tas bort i en enkel operation. Det viktigaste kvinnor kan göra för att förebygga livmoderhalscancer är att ta cellprovet när de blir kallade till det. Har man missat tidigare cellprovstagning går det bra att kontakta sin kvinnohälsovårdsmottagning för att få en tid.

En skog i solljus. Region Blekinges logotyp i förgrunden