1177 telefoni i Blekinge får högt betyg av sina kunder

Varje år genomför Inera en undersökning för att mäta nöjdheten hos de som har ringt 1177. I Blekinge har den totala nöjdheten stigit från 82 till 85 procent under 2018.

Undersökningen genomfördes under hösten 2018. Resultatet redovisas i en skala från 0 till 100, där 74 eller högre innebär att kunderna är mycket nöjda. Blekinges resultat är runt 90 på de flesta områdena som ingick i undersökningen. I Blekinge är man överlag mycket nöjd med det bemötande man får, trovärdigheten som 1177 har och tiden man får under själva samtalet. Högst betyg får bemötandet och informationen som man får av sjuksköterskan, båda ligger på 92 procents nöjdhet. Nöjdheten med väntetiden har ökat, från 67 till 73 procent.

Om 1177 och undersökningen

1177 Vårdguiden på telefon är en nationell tjänst som erbjuder sjukvårdsrådgivning och de besvarar ungefär 4,2 miljoner samtal varje år.

På 1177.se kan man också få råd och söka fakta dygnet runt. Där finns information om olika sjukdomar och tips på egenvård.

Bakom 1177 står Inera som ägs av Sveriges kommuner och landsting (SKL), de har digitala tjänster inom vård och omsorg som sitt kärnområde. Kundundersökningen genomförs så att 1177 telefoni kan utvärdera och utveckla sin tjänst.

Här nedan hittar du undersökningsresultatet.

1177 Vårdguiden och Region Blekinges logotyper