Skog i solljus. Region Blekinges vita logotyp i förgrunden.

Hälso- och sjukvården föreslår vaccination mot humant papillomvirus (HPV) för pojkar

Sedan 2010 blir alla flickor i årskurs 5-6 erbjudna att vaccinera sig kostnadsfritt genom skolan. Nu föreslår hälso- och sjukvårdsnämnden att Region Blekinge ska följa Folkhälsomyndighetens rekommendation om att införa HPV-vaccinationen även för alla pojkar i årskurs 5-6.

- Vi måste göra allt vi kan för att förebygga cancer. Förutsatt att regionfullmäktige säger ja, kan vi bli först i landet med att erbjuda vaccination för pojkar, säger hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Emma Stjernlöf (M).

Genom att införa vaccinationen även för pojkar räknar Folkhälsomyndigheten med att man skulle kunna förebygga ytterligare ungefär 120 cancerfall om året, varav hälften bland pojkar.

- Det är naturligtvis en fråga om jämlikhet mellan könen, och väldigt betydelsefullt och självklart att även pojkar ska vaccineras mot HPV, säger smittskyddsläkare Bengt Wittesjö.

Därför föreslår hälso- och sjukvårdsnämnden nu att Region Blekinge och Blekinges kommuner ska införa vaccination mot HPV för alla pojkar i årskurs 5-6. Ärendet kommer som ett förslag från nämnden, och ska tas vidare till regionstyrelsen och regionfullmäktige för beslut.

Mycket smittsamt virus

HPV är den vanligaste sexuellt överförbara infektionen både i Sverige och i övriga världen. Viruset är en mycket smittsam könssjukdom som smittar genom direktkontakt, det ger i de flesta fall inga symtom och läker ut av sig själv. Men det kan också leda till kondylom hos både pojkar och flickor, livmoderhalscancer hos kvinnor samt cancer i ändtarm, svalg och penis hos män.