Ladda elbilen vid Blekingesjukhuset i Karlskrona

Nu är det möjligt att ladda sin elbil vid Blekingesjukhuset i Karlskrona.

Genom att erbjuda laddplatser för elbilar kan Region Blekinge underlätta för besökare att transportera sig till Blekingesjukhuset på ett klimatsmart sätt. Besökare har nu tillgång till fyra laddplatser med möjlighet att ladda upp till två timmar. Laddplatserna finns vid besöksparkeringen vid Lasarettsvägen. Det finns sedan tidigare också ­fyra laddplatser för elbilar vid Blekingesjukhuset i Karlshamn.

Satsningen är en del av Region Blekinges miljö- och hållbarhetsarbete och kopplar till Sveriges miljömål som riksdagen har beslutat. Det handlar bland annat om att minska utsläpp av växthusgaser.

Laddplatserna i Karlskrona är ett samarbete mellan Region Blekinge och det kommunala bolaget Affärsverken, där Region Blekinge upplåter platsen och Affärsverken driver laddstationen. Satsningen är delvis finansierade genom bidrag från Klimatklivet, som är ett av Naturvårdverkets investeringsstöd för klimatsatsningar.

Fyra laddplatser för elbilar på en parkering vid Blekingesjukhuset i Karlskrona.