Susanne Demåne tar emot Blekinges turismpris från Lennart Förberg, regionstyrelsens ordförande.

Susanne Demåne nomineras till Stora turismpriset och ny statistik visar att fler turister besöker Blekinge

I fredags tilldelades Susanne Demåne Blekinges turismpris på Guldeken-galan. Det innebär att Susanne Demåne är Blekinges nominering till Stora turismpriset. Idag står det också klart att Blekinges besöksnätter under sommaren 2019 ökade med 2,6 procent, jämfört med sommaren 2018.

Region Blekinge är samarbetspartner till Guldeken och delar ut Blekinges turismpris till en person eller företag inom turismnäringen i Blekinge som gjort något bra inom nytänkande och hållbarhet. Vinnaren av Blekinges turismpris blir länets nominering till Stora turismpriset, som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman.

Susanne Demåne är en konstnär i Edestad i Ronneby kommun. I den gamla skolan i Edestad kan man beskåda hennes måleri och skulpturer. Skolan i Edestad är ett besöksmål med konst, trädgård och återkommande hästshower. Hon tilldelades Blekinges turismpris och nomineras till Stora turismpriset med följande motivering:

"Med respekt för träden, hästarna, naturen, konsten och platsen hon bor på delar Susanne med sig av något som berör alla. Du möter kvinnor i trä som står, sitter och ligger. Konst i emalj och lera, hästar som gör saker som du inte trodde var möjligt. En plats, en människa, ett turistmål i Blekinge."

Fler turister kommer till Blekinge

Statistik för juni till augusti från Statistiska centralbyrån (SCB) visar att Blekinges gästnätter har ökat med 2,6 procent jämfört med 2018. Till gästnätter räknas övernattningar på camping, hotell, vandrarhem, stugor och stugbyar. Totalt hade Blekinge 610 752 övernattningar under juni, juli och augusti i år. De utländska övernattningarna ökade mest, med 11 procent och uppgick totalt till 179 623 övernattningar.

- Det är jättekul att turismen i Blekinge fortsätter öka. I Blekinge finns ett stort engagemang och nytänkande inom besöksnäringen, som inte minst Susanne Demåne är ett bra exempel på. Det är roligt att det hårda arbete som läggs ner ger resultat, säger Leif Wictorén, besöksnäringsstrateg, Region Blekinge.

Mer information om sommarturismen på tillväxtverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På bilden: Lennarth Förberg, regionstyrelsens ordförande överlämnar Blekinges turismpris till Susanne Demåne.