Ballong och ambulans.

Efterlängtad ambulansstation invigd

Större och mer funktionella lokaler, som också är bra för miljön. Den nya ambulansstationen i Karlshamn är ett bygge med många glädjeämnen. I dag var det officiell invigning.

Invigning av ambulansstationen.

Den gamla ambulansstationen har länge varit trångbodd och sliten och för två år sedan kom det efterlängtade politiska beslutet om att bygga en ny station, ett stenkast från den gamla.

Förutom att tillgodose verksamhetens krav har ambitionsnivån varit hög även när det gäller miljökrav. Ambulansstationen i Karlshamn är Region Blekinges (dåvarande landstingets) första byggprojekt som kommer nå nivå silver enligt konceptet Miljöbyggnad. Det handlar om allt från energianvändning till ljudmiljön inne i byggnaden.

Självförsörjande på el

- Här finns solceller på taket, så vi är i princip självförsörjande på el. Inomhusmiljön är också avsevärt bättre, med luftkvalitet som regleras utifrån hur många som är i rummet, berättar avdelningschefen Martin Sevestedt.

Han visar upp gott om ljusa utrymmen för larmkläder, omklädningsrum, kök och tv-rum. Gym och konferenslokal finns en trappa upp. Vilorummen för nattpersonal ligger avsides och fungerar som kontorsutrymmen dagtid. Totalt handlar det om en yta på 2 200 kvadratmeter. Mycket krut har lagts på den funktionella ambulanshallen, plats för totalt 12 bilar, med intilliggande tvätthall.

Patient- och trafiksäkerhet

- En ambulans ska vara ren både utvändigt och invändigt. Det handlar om patientsäkerhet men också trafiksäkerhet, så att vi syns när vi kommer, förklarar Martin Sevestedt.

Utryckningstiderna kommer att skilja sig obetydligt, eftersom den nya stationen i princip är granne med den gamla. Utryckningsvägen kommer oftast att gå via korsningen Länsmansvägen-Sölvesborgsvägen, där ambulansverksamheten nu fått möjlighet att fjärrstyra rödljusen.

Totalt har Region Blekinge investerat cirka 83 miljoner kronor i den nya ambulansstationen i Karlshamn. Det första spadtaget för en ny, liknande ambulansstation i Karlskrona togs den 27 september.

Bildtext: Emma Stjernlöf (M) ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden och Martin Sevestedt avdelningschef för ambulanssjukvården väst klipper band.