Kulturstipendiater klara och Teatersmedjan i Blekinge tilldelas Region Blekinges kulturpris 2019

Region Blekinge delar varje år ut ett kulturpris till en person eller verksam förening som har utfört en värdefull gärning inom kulturområdet. I år har kultur- och bildningsnämnden beslutat att ge priset till amatörteaterföreningen Teatersmedjan i Blekinge.

Teaterföreningen bildades 1990 har idag ca 390 medlemmar. Prissumman är 40 000 kronor. Teatersmedjan tilldelas Region Blekinges kulturpris med följande motivering:

"Teatersmedjan startade sin verksamhet 1990 och skulle vara en teater för den lilla människan i samhället och en mötesplats för människor med olika bakgrund och syn på livet. Idag har Teatersmedjan en trogen publik som väntar på årets uppsättning av sommarteatern på ön kastellet, det är omkring 4000 som besöker föreställningen varje år från såväl Blekinge som angränsande län. Teatersmedjan bedriver barn och ungdomsverksamhet och har idag cirka 220 aktiva i föreningen som de möter och utbildar varje vecka året om. Teatersmedjan bidrar till att göra Blekinge mer attraktivt, mer fyllt av glädje och visar att det går att verka över gränserna. "

- Teatersmedjans verksamhet är spännande och betyder mycket för Blekinges kulturliv, säger Kevin Ny, ordförande i kultur- och bildningsnämnden. Beslutet togs av en enhällig nämnd och det är med stor glädje och med ett varmt lycka till i framtiden som vi gratulerar Teatersmedjan till vinnare av årets kulturpris 2019.

Kulturpriset delas ut under Blekingedagen den 16 oktober.

Fyra kulturstipendium delas ut

Varje år delar också Region Blekinge ut kulturstipendium till några personer födda eller bosatta i Blekinge eller med annan anknytning till Blekinge. Årets kulturstipendiater är:

• Carolina Billvik, född 1983 i Karlshamn, bosatt i Stockholm och jobbar med fotobaserad bildkonst.
  • Simon Norlin, född 1992 i Karlskrona, bosatt i Karlskrona och jobbar med dokumentärfilm.
  • Ebba Eriksson, född 1996 i Ronneby, bosatt i Uppsala och arbetar med mode.
  • Ludwig Hjortenhammar, född 1998 i Ronneby, bosatt i Ronneby och jobbar med musik/valthorn, dirigering och komponering.
Bild på solnedgång med Region Blekinges logotyp