Region Blekinges logotyp med bild på en ambulans

Lyckeby blir spelplats för dramatisk övning

Tisdagen den 12 november och torsdagen den 14 november genomförs en övning i Lyckebyområdet. Det är Räddningstjänsten Östra Blekinge, Polismyndigheten, Karlskrona kommun och Region Blekinge som tillsammans övar på att hantera en särskilt komplex händelse.

Temat för övningen är en händelse som faller under begreppet pågående dödligt våld i publik miljö, något som brukar förkortas ”PDV”. Övningen innebär att man i Lyckebyområdet under dessa dagar kommer att kunna se betydligt fler poliser, brandbilar och ambulanser än vanligt.

Syftet är att de deltagande organisationerna ska få öva en sådan här händelse så verklighetstroget och autentiskt som möjligt. Särskilt fokus kommer att ligga på samverkan mellan de olika organisationerna och att skapa större förståelse för respektive organisations roll och ansvar under liknande händelser. Målet är att skapa en mental förberedelse i den egna organisationen och en bättre samverkan mellan de olika organisationerna.