Region Blekinges logotyp med bild på vass med en vårdbyggnad i bakgrunden

Satsning på framtidens vård kräver utomstående it-stöd

Regionstyrelsen har i dag godkänt en upphandling av it-stöd i form av utomstående konsulter. Bakgrunden är det omfattande arbetet med ett nytt vårdinformationssystem, som i sin tur är en del av hela hälso- och sjukvårdens omställning till att möta framtidens behov.

Omställningen beskrivs som det störta systemskiftet inom hälso- och sjukvården i Sverige någonsin. För att kunna klara av att införa ett nytt vårdinformationssystem kommer Region Blekinge att upphandla it-konsulter till kostnaden av maximalt 72 miljoner kronor för de kommande fyra åren.

Visit Blekinge kan bli samägt bolag med kommunerna

Region Blekinge vill tillsammans med länets kommuner ta över ägandet av Visit Blekinge. Regionstyrelsen godkände i dag en avsiktsförklaring till övertagandet. Visit Blekinge är Blekinges marknadsbolag för besöksnäringen, det vill säga turismkonsumtion, och ägs i dag av en ideell förening.

Inget beslut om materialdepå

Regionstyrelsen behandlade i dag ärendet om att upphandla en fastighet med lämplig byggnad för organisationens materialdepå, det vill säga centrala lager. Regionstyrelsen ansåg att ärendet behöver kompletteras innan man fattar ett beslut.

Protokoll och beslutsunderlag

Här kan du läsa protokoll och beslutsunderlag från samtliga politiska sammanträden i Region Blekinge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Beslutsunderlag till regionstyrelsens sammanträde är arbetsmaterial fram till sammanträdet äger rum och de publiceras först efter att besluten är fattade.