Ramona Tjäder och Ann Sjöberg Johansson, samordnare för sms-livräddare i Region Blekinge

Dubbelt så många sms-livräddare på en månad!

Den 1 december var det en månad sen vi började använda tjänsten sms-livräddare i Blekinge. När vi tittar tillbaka på månaden som har gått så kan vi med glädje kontstantera att antalet sms-livräddare i Blekinge har dubblerats sen tjänsten började användas den 1 november.

Den första december hade vi 1982 registrerade sms-livräddare i Blekinge. Vi har lika stor andel sms-livräddare som andra regioner som har använt sig av tjänsten längre tid.

– Det fantastiskt att så många har ställt upp och registrerat sig som frivilliga sms-livräddare. Vi hoppas att fler ställer upp – det ökar möjligheten för oss alla att överleva ett hjärtstopp – säger Ramona Tjäder och Ann Sjöberg Johansson samordnare för sms-livräddare i Region Blekinge.

Tjänsten sms-livräddare gör att frivilliga som kan hjärt- och lungräddning får larm i mobilen när någon i deras närhet drabbas av misstänkt hjärtstopp. Tackar man ja till att hjälpa till vid larm får man anvisningar i mobilen, att antingen bege sig till platsen för misstänkt hjärtstopp direkt eller hämta en hjärtstartare på vägen.

Vid misstänkt hjärtstopp är det viktigt att sätta igång med hjärt- och lungräddning och att få fram hjärtstartare så snabbt som möjligt. Frivilliga sms-livräddare som är på plats innan ambulans ger fler chans att överleva och återhämta sig efter plötsligt hjärtstopp.

Vi i Region Blekinge vill tacka alla som har engagerat sig för att fler ska ha samma chans till överlevnad. Vi behöver fler sms-livräddare och vill även passa på att uppmana dig att registrera dig och ställa upp för människor i din närhet. Vill du bli sms-livräddare? Ladda ner appen SMSlivräddare och registrera dig i den.

På Bilden syns Ramona Tjäder och Ann Sjöberg Johansson samordnare för sms-livräddare i Blekinge.