Region Blekinges logotyp med bild på Blekinges skärgård i dimma

Organiserad PSA-provtagning i Region Blekinge från den första februari 2020

Från den första februari 2020 erbjuder Region Blekinge organiserad PSA-provtagning för symptomfria män som är mellan 50-70 år gamla. Man vänder sig till sin vårdcentral för att ta ett blodprov som mäter PSA-värde.

Vad är PSA?

PSA är en förkortning för prostata-specifikt antigen. PSA är ett protein som bildas i prostatakörteln på män och som också finns i blodet. Förhöjda PSA-värden kan bero på flera åldersrelaterade sjukdomar, men också godartad prostataförstoring, prostatit och prostatacancer.

För- och nackdelar med PSA-provtagning

Det är viktigt att förstå för- och nackdelar som behandling för prostatacancer medför innan man testar sig. Man kan ha förhöjda PSA-värden utan att prostatacancern utvecklas till en allvarlig sjukdom. Det är fler män som behandlas efter PSA-prov, än som botas från en livshotande cancer. Behandlingen kan ge bestående biverkningar.

Det är svårt att veta om nyttan med PSA-prov överväger de negativa effekterna med ett prov. Därför finns det ingen allmän rekommendation om att alla män ska testas.

Män som vill testa sig uppmanas läsa igenom socialstyrelsens broschyr ”Om PSA-prov” innan de tar ett välinformerat beslut om testning.

Mer information om PSA-prov finns på 1177.se.

Länk till socialstyrelsens broschyr Om PSA-prov - För att kunna upptäcka prostatacancer i ett tidigt skede – fördelar och nackdelar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.